maanantai 8. tammikuuta 2018

Vinkki: Kylpylä- ja hyvinvointiloma Riiaan*

Kävin viettämässä pitkän viikonlopun Riiassa Latviassa.
Lensimme Riiaan Finnairin aamulennolla perjantaina ja palasimme takaisin Finnairin myöhäislennolla sunnuntaina. Lentomatka kesti vian noin tunnin. Perjantaina aamulla suunnistimme Aspire-loungeen, jossa nautimme täyttävän buffee  tyylisen aamiaisen.
Tämä oli neljäs kerta samaisessa kaupungissa, mutta tällä kertaa vietin kylpylä- ja kehonhuoltolomaa Opera Spa Hotellissa.  Hotellin sijainti oli aivan huippu, ei olisi voinut olla parempaa sijaintia. Meillä oli käytössämme Junior sviitti, joka ei ollut mitenkään kummoisesti sviittitasoinen. Kylpyhuoneessa oli tarjolla vain Kuolleenmeren antimista tehtyä shampoota, ei ollenkaan hoitoainetta tai muita kosmetiikkatuotteita, joita usein löytää sviittitasoisesta huoneesta. Huoneesta oli kivat näkymät kaupungille, mutta pienillä parannuksilla tästä Junior sviitistä olisi saanut oikeasti tasoisensa.

Hotellissa oli kylpylä-osasto, jota saimme sviittiläisinä käyttää klo 9-21. Mutta jos huoneemme olisi ollut superior rai standard-tasoinen, niin olisimme saaneet käyttää kylpylää vain rajoitetutsti tunnin verran vuorokaudessa tiettyinä kellonaikoina. Kylpylä oli ihan siisti, mutta pienillä parannuksilla siitä olsi saanut vielä paremman. Parasta oli sauna, lämpösohva, höyryhuone ja vähemmän kivaa oli liian viileä altaan vesi. Kylpylän pukeutumistila oli kaunis, mutta liian pieni.

Otimme hotellin kauneushoitolassa erilaisia kasvo-ja vartalohoitoja lomamme aikana ja näitä voimme vain suositella.
Noin kahden tunnin hoitojakso, joka sisälsi kasvohoidon ja päähieronnan, jalka- ja hartiahieronnan, kokonaisvaltaisen ihonkuorinnan sekä kahden valinnaisen ruokalajin menun maksoi vain 85 euroa. Kävimme joka päivä erilaisissa hoidoissa, kylvyissä ja saunassa ja nyt loman jälkeen huomaan, että kehoni kiittää tästä lomasta. Kylpylä- ja hyvinvointiloma on juuri nyt mieleeni. Ei tarvitse stressata, suorittaa eikä kiirehtiä.
Opera Spa hotellissa oli runsas ja makoisa aamupala, kiva iltaravintola ja siisti yleisilme sekä palvelualtis ja kiva henkilökunta. Saimme pitää huoneemme iltapäivään saakka pientä lisämaksua vastaan. Tosin meille luvattiin sähköpostitse hotellihuoneen myöhempiluovuttaminen kahdenkymmenen euron hintaan, kun taas oikeasti jouduimme pulittamaan tästä ilosta kolmekymmentä euroa. Suosin hotellihuoneen myöhempääluovutusta aina silloin, kun kyseessä on iltalento. Mutta kokonaisuudessaan tämä oli paras tai ainakin toiseksi paras hotellikokemus Riiassa, ehken paras on ollut Square-hotelli vanhassakaupungissa. Olen ollut siis Riiassa neljä kertaa ja aina eri hotellissa. Tästä lähtien otan kylpylähotellin, koska Riika on minulle nyt yhtä kuin hyvinvointiloma.
Ja kenties palaan vielä Opera Spa-hotelliin vaikka tapoihini ei yleensä kuulu mennä kahta kertaa samaan kohteeseen saatikka hotelliin. Mutta never say never!

Shoppailimme ystävättäreni kanssa maltillisesti ja mukaani tarttui lempparikaupastani Orangesta upeita rinta-ja kaulakoruja sekä muutamasta muusta liikkeestä kengät ja paitoja sekä kauniin keltainen villakangastakki. Kävimme ihailemassa Stalinin hampaasta upeita näkymiä, tosin kesällä siellä oli huimattavasti mukavampi katsella maisemia lämpimän sään ansiosta. Luulen, että palaan vielä joskus Riiaan, sinne on edulliset matkat, tasokkaat hotellit ja suurimmat nähtävyydet ovat tulleet jo nähtyä. Pieni ja kiva kaupunki lyhyen lentomatkan päässä Helsingistä. Suosikaa lentokenttien loungeja, jos teillä on niihin pääsy. Siellä loma jatkuu ja saa vastan täyteen hyvää ruokaa ja juomaa sopuisaan hintaan.

'

Kylpylähoitoon kuului kahden ruokalajin ateria, joka sisälsi herkullista haukea sekä perunamuusia kasviksilla sekä todella mauttoman valmisjälkkäri paahtovanukkaan. Vaikka rakastan jälkiruokia, niin minulla jäi puolet syömättä tästä jälkiruuasta.

Paistettua Camembertjuustoa. Todellista herkkua vanhankaupungin Mazais Otto-raflasta.

Nautimme hotellin alakerran baarissa viinin kanssa herkkulautasen, jossa oli monipuolinen valikoima erilaisia makuja.

Kuvassa kahden ihmisen shoppailun tulos :D

Suuntasimme ennen lentoa Helsinkiin Diners Clubin Loungeen nauttimaan ruokaa ja juomia.